Chowder

“Do you see any industries being undervalued?”

Undervalued? … Energy. I do have CVX on the list for purchase but it won’t be the next one, it’ll be in a month or two.

Financial was undervalued but most of them came out with strong earnings reports and are rising in price. Other than that, I don’t see cheap unless you want to invest in stocks that are dogs with fleas. (Gordon Gecko) … Ha! I’ll ignore valuations.

I heard on a CNBC interview the other day that the longer term view one has, the less important valuations are. I’ve been saying this for several years now.

In the young folk portfolio I am simply adding to the smaller positions in order to bring them up in size to other positions. (Roth) … In the taxable account I am more focused on yield.

6 Me gusta

Aunque estoy de acuerdo en parte de lo que comenta Chowder, parece que su argumento siempre es que si tienes una posición en +100% y compras unas cuantas acciones más, tu precio medio sube tan poco que cualquier caída da igual.

La pregunta sería si diría lo mismo si no tuviera esa posición de antes y al poco de comprar cayera un 20%. Supongo que en ese caso diría que la última entrada, al menos en timing, no fue buena.

La parte en que sí estoy de acuerdo es que las valoraciones son relativas y que más o menos cualquier precio actual revisándolo pasados 20 años seguramente acabe siendo bueno.

Saludos.

5 Me gusta

El argumento principal es que si esperas a que esté barata una empresa de calidad es posible que no entres nunca. Y menos en un mercado alcista donde el momentum funciona mucho mejor que el value. Y que entrando con compras pequeñas espaciadas en el tiempo lo vas a hacer mejor y con menos quebraderos de cabeza que quien ha estado esperando un precio bajo para entrar.

Porque además no es cierto que no mire los precios a los que entra. Se fija en los precios que dan varias casas de análisis y si no está muy caro añade a las empresas de calidad que previamente ha seleccionado.

Lo de que caiga una acción un 20% nada más comprar ya le ha pasado y le seguirá pasando, como a todo el mundo. Dependiendo de los motivos de la caída habrá que hacer una cosa u otra, pero no creo que nadie sepa de antemano que un caída así va a pasar en un periodo corto de tiempo. Porque sería muy fácil hacerse rico con esa información…

6 Me gusta

Esta reflexión es muy interesante.
Los fondos de Paramés han sido un desastre estos últimos años. ¿Habrá que esperar a la próxima recesión para entrar en ellos?

1 me gusta

Mas que en el precio medio y que no subiria demasiado yo me fijaria en que si no hay ningun cambio en los fundamentales de esa empresa te estas incorporando aprovechando la tendencia, que aunque muchos hagamos lo contrario, yo incluido, para comprar mas abajo, encontrar el punto mas bajo es muy complicado.

Es mas facil haberse incorporado aunque sea algo tarde en Iberdrola o J&J, que haber buscado un punto de entrada mas bajo.

En J&J ya lo estuvimos hablando muchas veces aqui, cuando estuvo sobre los 128-132. Parecia desde luego un punto algo elevado, pero era una caida apreciable desde maximos, sin perder tendencia. Y al final parece que esa entrada a esos precios va camino de convertirse en buena.

Lo mismo podria decirse de esas empresas que todos conocemos y que casi nunca bajan, estilo MDT, AOS, LOW, etc.

Con esa evolucion durante años es probable que la respuesta a la pregunta Cual es el mejor momento para comprar? sea verdad, Ayer, en este tipo de empresas.

1 me gusta

De Young folks portfolio.

“Food For Thought!
As I listened to CNBC today and over the last few weeks, the common theme is that the market is too expensive. Valuations are too high.
I looked at some of the titles of articles written here on SA and that theme seems to be consistent. Valuations are too high and anyone buying into this market should expect low returns going forward.
Okay, fair enough, but how does one define low? The S&P 500 Index has only produced a 5.0% compounded annual rate of growth over the past 20 years. Is 5% growth considered low?
Now stop and think about that for a minute, 5% annual rate of growth for 20 years. … TWENTY YEARS!
So, I look at that and ask myself, what is the better perspective to have? Should I invest and get low rates of return or stay in cash and get no return? I’ll take the 5% growth rate and be happy with that because what truly matters is that our dividend growth rates will be much higher than that, and it’s the dividends that provide for me in retirement.
To me it’s not what the rate of return is … it’s how much income do our assets generate.
Although young people have years ahead of them and don’t need the income now, they do need to allow it to continually grow so that when they are near retirement they aren’t asking others for help on how to increase their income flows.
Expensive market or not, I’ll keep on buying shares, shares generate dividend cash flows which I will also reinvest.

4 Me gusta

Muy interesante esto que comentas Miguel Ángel.

Yo adquirí unas cuantas acciones de Vinci a 83 euros cuando “trocearon” y nos oparon Abertis.

Las moví a cuenta nominativa con CIC Markets Solutions, y desde entonces no he comprado más.

Craso error, porque la cotización ya va por 105 y pico, pero yo quiero muchas más acciones porque me encanta esta empresa, es un coloso, tiene, entre otras cosas, aeropuertos por medio mundo.

Pues bien, me voy a obligar en abril a comprar más acciones, a 105 y pico o al precio al que estén en ese momento, siempre que no se dispare mucho la cotización claro.

Es que no creo que esta empresa vaya a cotizar otra vez a 83, y no ofrece la opción de pago en acciones y que yo sepa no hay bonus de lealtad en este caso, pero es un empresón y la quiero como sea.

Usando la terminología que muchos usáis habitualmente, considero que esta empresa va a ser una de mis empresas “core”, por así decirlo.

Y ya que lo comentas en J&J tengo poquitas, no llevo ni la mitad de la posición formada, me tocará comprar a 150 pavos o lo que toque, fijo que sí.

No obstante, lo voy a hacer de esta manera, un mes compro “empresa barata” y al mes siguiente “empresa cara core o de gran calidad”, de ese modo, alternando compras la cartera se irá equilibrando, que es una de mis grandes obsesiones.

No querría tener 30k en una sola empresa y luego 2k en otra, quiero una cartera lo más homogénea posible, si luego hay empresas que crecen mucho, pues bueno, lo aceptaré porque yo no me planteo hacer rebalanceos.

Digo esto ahora, 5 años y 5 meses después de haber empezado a invertir, a lo mejor si llevase 20 años rebalancería, materializaría plusvalías para optimizar rentas y lo haría sin despeinarme, creo.

Saludos.

3 Me gusta

De Vinci no puedo decir nada, no la conozco y nunca me he planteado entrar.

Respecto a J&J y algunas otras creo que es la unica forma de construir posicion, eso si, procurando no pagar barbaridades. Mi primera entrada fue sobre 90 y poco que ya no volvio a visitar con lo cual en una empresa que queria tener si o si tenia dos opciones, quedarme con una posicion pequeñita o pagar lo que pedia el mercado.

Al final prevalecio la calidad de la empresa, cuando bajo hasta los 128-132 hice varias entradas, me subio el precio medio de compra pero tengo una posicion de un tamaño que quiero darle a mis empresas core, sobre un 4-5%, aunque si volviera a caer a esos precios volveria a entrar.

Una reflexion sobre los precios de entrada que ya expresaba en el anterior post.

Todos queremos buenas empresas a los mejores precios, pero la calidad se ha de pagar, es como si eres un enamorado de los coches y tu sueño es un Ferrari, vas a eperar que bajen o pagas lo que te piden por que lo quieres.

Tiene mucho mas sentido entrar en una empresa en tendencia positiva, pagando un poco mas, la probabilidad de equivocarte es pequeña.

Que ha ocurrido con MO o KHC, tampoco creo que sean comparables a J&J pero es un ejemplo. Se ha podido comprar en maximos y han tenido una caida importante. Se ha podido comprar en todo ese recorrido a la baja multitud de veces pero quien te dice que el ultimo precio al que compras ha de ser el mas bajo?

Cuando una compañia baja tanto y de forma tan continuada es por algo, no es un tema puntual, una multa, unos resultados por debajo de lo esperado.

Y a mi me da mas seguridad o me siento mas seguro entrando asi en J&J que en MO.

5 Me gusta

Es una buena opcion. O planteatelo de otra manera, si cuando te toque comprar encuentras una empresa de tu lista a un precio decente, comprala, si no, compra la de tus empresas core que este menos cara o mas infraponderada

6 Me gusta

“Now is a time where you find out what your real risk tolerance levels are. People generally speaking think they can handle more risk than they actually can.
If you are trimming, trading or selling, your portfolio may be carrying more risk than you can accept.
This young folk portfolio is carrying companies like industrials and energy that usually carry much more risk than utilities or consumer staples for example. I knew this when adding as many industrials as this portfolio is now carrying, and that includes position sizes.
As a result, this young folk portfolio is down 6% year to date and that doesn’t sound like a lot, but a 3000 plus point drop in the Dow this week can be quite nerve racking, especially since it is the fastest and deepest weekly drawdown in the history of the market.
How am I dealing with it?
Prior to 2020 all dividends were collected in cash and selectively used to make purchases in companies that met the current year’s goal. I have adjusted to that and the industrials and energy companies are all now on dividend reinvestment, and that includes KMI and XOM which were the only two companies in the red for this portfolio.
I will continue with my next man up purchases and expect to make another purchase in the coming week after the dividends due tomorrow and the first few days of next week hit the account. That hasn’t changed. The only change made is the reinvestment of dividends in the sectors with the most price volatility.
That’s how you know you can tolerate your portfolio risk, you’re able to continue buying and sticking with your portfolio objectives regardless of price action.”

8 Me gusta

Youngfolks portfolio (cartera de su hijo).

"The objective for the first quarter of this year was to add to the four new positions I purchased last year in this portfolio … BF.B … CTAS … SYK … WM. All of those have been added to except CTAS. I am going to wait on adding to CTAS as their next ex-dividend date isn’t until November due to them paying an annual dividend in December. So, I will wait until the fourth quarter before adding to this one as it won’t help this year’s dividend flows by purchasing now.

I am establishing a new objective for the next six months. The new objective is to add to companies with a yield of 4% or more. Therefore the next four companies on the watch list for next man up are T … VZ … KMI … D. That is the order in which I hope to purchase them. I want to insure that dividend growth for this year will be well above 10% which is my minimum requirement"

I’m not selling anything.

I don’t know what the future brings for these companies but I’m playing the long game here. I am not concerned over short term, temporary market conditions. Although it may not feel like it right now, this too shall pass.

I will continue to build the defensive sector which means consumer staples, utilities and then I’ll add in JNJ and ABT. I am not investing in the other sectors at this time regardless of yield. Now is not the time to chase yield, it’s a time to add to solid long term companies. This portfolio has 30 years to retirement and then must plan for another 20 or 30 years in retirement. That’s what I focus on, the long game. Whatever happens in the short term happens. I’ll deal with it as I go.

These market declines are designed for those who have vision and discipline. This is a time when we should be adding in small amounts but on a regular basis.

12 Me gusta

Exacto. El cabrón la clavó con moverse al sector defensivo desde el año pasado.

Es mi estrategia también, staples, salud, utilities y liquidez son el 75% de mi cartera. También estoy haciendo entradas muy pequeñas en la caída cada x porcentaje que bajan las empresas que me interesan, aunque como los otros sectores me pesan tan poco sí que voy añadiendo a algún otro empresas que tengo en la lista.

1 me gusta

Older folks portfolio.
Chowder sigue a la suya.

“Psychology Of The Market … Snakes in the head!
Are your investing decisions fear driven these days? Have you abandoned your buying routine? Are you waiting for the market or virus to stabilize and turn around, then you have have a case of snakes in the head. You ain’t thinkin’ right!
As to waiting for stabilization or a turn to the upside, so is everyone else! By the time that happens, the biggest and most profitable returns will already be gained.
Will the market head lower? It might. … Will a recession follow, it might as well, but this recession will be different than the last one. The last one was a liquidity freeze on the financial markets, banks were a dangerous investment at the time. It was a recession caused by interior forces.
This correction is caused by outside forces. Aside of oil, it deserves its correction, the rest of the market was showing a huge number of companies beating earnings and revenue expectations. We had a strong economy. Falling share prices are the result of snakes in the head thinking.
The companies falling due to snakes in the head thinking will be the ones that come back the fastest and the strongest and I plan on taking advantage of that. My investing plan has not changed, I continue to buy on a regular basis with purchases being made every month.
I’m not sitting here frozen in place or allowing grass to grow under my feet by trying to guess who is going to cut or suspend a dividend, who is going to file bankruptcy, or whose losses are going to be permanent.
I’m sitting here thinking, who is it that is being punished the most by snakes in the head investing and that has me thinking utilities, consumer and discretionary staples will recover and prosper, and that’s where I will continue to invest into on a regular basis.
My mission has not changed. I continue to build dividend cash flows, I haven’t had any dividend cuts, and if I do going forward, I will soften the blow by simply adding more shares. My buying will continue on Monday. … I’ll leave the snakes in the head thinking to the experts.”

16 Me gusta

Older folk portfolio.

“I did our serious buying yesterday.
HD … T … VZ … NNN … UTG … WEC … NEE were all added to across various portfolios I manage.
I have changed tactics based on the condition of the market.
I used to buy on up days during the bull market, and now I buy on down days in a bear market.”

8 Me gusta

Esta frase no se la había leído hasta ahora. Sin duda se avecinan cambios en nuestra estrategia.

1 me gusta

Pues ya ha sucedido:

“This portfolio has a position in CBRL and today they announced that they are deferring the dividend.
I am going to play the long game here. The holder of this portfolio has 30 years until retirement thus doesn’t need the dividend although I do expect them to reinstate it at some point.
I intend to hold on to CBRL. If you look at the portfolio holdings at the top of the page, you will see that CBRL was one of the smallest sized positions even before this bear market hit, so damage has been limited both in equity value and dividend cash flows when compared to the other holdings.
I will not be adding more shares until the stores open up for dining in.”

1 me gusta

Cómo traduciríamos la expresión “snakes in the head” ?

Darle demasiadas vueltas a las cosas, quizás?

Eso es, pensamientos negativos persistentes.

Curiosamente mi mujer que tampoco es de estas tierras dice “cucarachas en la cabeza”

1 me gusta

Vamos, un cenizo que se dice por aquí. :joy:

3 Me gusta